Методична скринька

Тема: Антоніми. Роль антонімів у мовленні.
Мета:
Освітні:
·        Пригадати з учнями слова, протилежні за значенням, ввести поняття «антонім»;
·        навчити підбирати антоніми до слів і знаходити їх в реченнях;
·        розширити лексичний запас учнів; ознайомити учнів з використанням антонімів у прислів'ях.
Розвиваючі:
·        розвивати орфографічні навички учнів;
·        розвивати навички роботи з довідником;
·        розвивати мовлення учнів, збагачувати словниковий запас дітей;
·        розвивати вміння працювати в парах;
·        розвивати кмітливість,критичне мислення, увагу, пам'ять.
Виховні:
·        створювати в учнів позитивну мотивацію до уроку української мови шляхом залучення кожного в активну діяльність;
·        виховувати культуру мови, любов і увагу до слова, дбайливе ставлення до рідної мови; виховувати увагу, добре ставлення один до одного; до своїх рідних.
Тип уроку: засвоєння нових знань.                                                       
Форми роботи: колективна ,групова, парна.
Методи роботи: асоціативний кущ, проблемна ситуація, диференційовані завдання, бесіда.
Хід уроку
І.Етап організації
1) Психологічний настрій
Діти, у нас на уроці присутні сьогодні гості. Але ви ще не всіх бачите. Може, підкажете мені зараз,хто це? Про нього зараз ми читаємо книжку. (Спасокукоцький Лесик)
Презентація (СЛАЙД із зобр. Лесика)
ІІ . Етап орієнтації. Проектування плану роботи
Бесіда:
-А пригадайте, що найбільше любили робити хлопці? Які змагання влаштовували?(вигадували різні історії)
-Лесик дуже хоче перемогти Стасика Кукоєвицького і просить у вас допомогти зробити його історії цікавішими і яскравішими. Допоможемо йому?
Він пропонує такий план уроку:
1.Хвилинка каліграфії
2.Незвичайний диктант
3.Дослідницька робота
3. Кольорові завдання
4.Цікаве завдання від Лесика
СЛАЙД + СЛАЙД з фіз.хв.
А щоб ви ще додали?(фіз.хв.)
А роботу свою сьогодні ви будете оцінювати самі, не забувайте( веселий, незадоволений і сумний смайлики)
СЛАЙД зі смайлами

1)Асоціативний кущ
Діти, а яким має бути мовлення Лесика, щоб він переміг?(точним, виразним, яскравим,логічним, емоційним, грамотним, культурним…)
 



                                      мовлення




2) Бесіда. Актуалізація опорних знань
       - Скажіть, що дає можливість зробити наше мовлення яскравим, емоційним, виразним?(міміка,жести, прислів’я , приказки, фразеологізми…,хтось - синоніми)…
 Діти, але ж  Лесик пропустив тему «Лексика». А давайте розкажемо йому, що таке синоніми?
Яку роль відіграють синоніми у мовленні?( синоніми дають можливість увиразнити, урізноманітнити наше мовлення, зробити його точним і влучним.)

О, а якраз Лесик вигадав нову історію, але в ній постійно повторюється слово «йти».
Давайте запропонуємо хлопчику  синоніми, якими можна замінити «йти» -
 йти, ходити, ступати, простувати, прямувати, крокувати,  тупати, чимчикувати, ур. спрямовувати свої стопи; (у бій) рушати; (тривалий час) бродити, брести, блукати; (повільно) плентатися; (через силу) волоктися, чвалати, чалапати, клигати, чапати; (як на дибах) дибати; (енергійно) чухрати, манджати; (далеко) тарабанитися; (без діла) віятися;  виходити, надходити, заходити, підходити, рухатися; (на що) пускатися; (з рук до рук) переходити, передаватися; (в отвір) проходити; (- пошту) пересилатися; (за кого) виходити заміж; (- літа) минати; (- природне явище) наближатися, насуватися; (- життя) розвивати-.
-Ой,які ж ви молодці! Думаю, це точно допоможе Лесику.


ІІІ. Виконання плану діяльності
1)Хвилинка каліграфії
- Діти, а ви знаєте, що найбільше подобається Лесику Спосокукоцькому робити на уроках української мови? Він дуже полюбляє писати хвилинки каліграфії. Я знаю, що і ви полюбляєте це робити. Сіли рівненько, підготувались.
Пропишіть буквосполучення, звертаючи увагу на з′єднання літер.

то ні ан ми
(оцініть,наскільки вам сподобалось ваше написання буквосполучень)
2)Проблема
-         Діти, а хто побачив, яке слово можна скласти з цих буквосполучень?( антоніми)
-         А що ж таке антоніми?(варіанти дітей)…
-          А хто ж здогадався, над якою темою будемо працювати ?
-         Дізнаємось, що таке антоніми і яку роль вони відіграють у мовленні.
-         (Ми навчимося добирати антоніми до слів і поспостерігаємо, яку роль виконують антоніми у мовленні).

3) Пошукова робота(в групах)
 -От ви щойно сказали «антоніми». А ,може, хтось з вас знає,що таке антоніми, на вашу думку?
- Діти, а ви запам’ятовуйте відповіді своїх товаришів, будьте уважними!(якщо хтось із учнів скаже)
Або:-Діти, а якщо ми чогось не знаємо, де можемо знайти потрібну інформацію?(якщо не буде жодних варіантів)
-Молодці! А тепер давайте перевіримо, чи ми з вами думаємо так само, як і справжні науковці! Пропоную вам зараз об′єднатися в групи і попрацювати з науковою літературою

(1 гр. – підручник з укр.мови, 3кл.   -------шукаємо визначення, що таке антоніми
2 гр. - підручник з укр.мови, 5кл.
3 гр. - довідник    )
-         То яку інформацію знайшли?
-         СЛАЙД + В 5 КЛ + А В ДОВІДНИКУ?
(слайд з порівнянням + роль антонімів)
-         Де ж найчастіше зустрічаються антоніми? Яка їх роль у мовленні?
ОТЖЕ, АНТОНІМИ – ПАРИ СЛІВ З ПРОТИЛЕЖНИМ ЗНАЧЕННЯ(СЛАЙД)
Діти, Лесик просить підібрати антоніми до таких слів

СЛАЙД ЗІ СЛОВАМИ
Оцініть себе в картках.
4) Незвичайний диктант
     -   От молодці!
-         Усно ви впоралися. Я бачу,що ви готові до написання незвичайного диктанту. Я диктую слово, ви добираєте до нього антонім і записуєте тільки  антонім. Зрозуміло? Пам’ятаємо,що орфограми підкреслюємо.
Місто, літо, вчора, твердий,осінь, відповідь.
     (Село, зима, сьогодні, м′який, весна, запитання.)
А Лесик теж підібрав антоніми. Отже,перевіримо.
Швиденько пояснемо і орфограми у кожному слові.
Оцініть свою роботу!
5)Фіз.хвилинка
- Бачу, ви трохи заморились. Давайте відпочинемо.
6)  «Кольорові завдання»(різнорівневі)
- Молодці, активно відпочили! Діти, Лесику дали два додаткових завдання. Давайте допоможемо йому. Щоб швидше їх виконати, виберіть одне. Ви бачите, що синє – легке завдання(вибрати необхідний антонім з довідки і записати словосполучення), червоне – складніше(потрібно відновити прислів’я, дібравши до підкреслених слів потрібні антоніми).
Червоний рівень: (спишіть прислів’я , дібравши потрібні антоніми)
Праця чоловіка годує, а ….. марнує.
Ранні пташки росу п′ ють, а …. слізки ллють.

Синій рівень: (запишіть словосполучення, вставивши потрібні антоніми з довідки)
Високий будинок - …….. будинок.
Порожнє відро - ……. відро.
Глибока річка - ……. річка.
Довідка: мілка, повне, низький

Перевіряємо.
-Діти, а чому в деяких словах в мене підкреслені буквосполучення?(це підкреслені орфограми). Швиденько пояснемо їх.
(Оцініть роботу)
7)Завдання від Лесика
Бесіда:
Подивіться, як цікаво. А що це за речення в червоному завданні?(прислів’я)
А ви знаєте, що антоніми найчастіше зустрічаються в прислів’ях. А для чого?(підкреслити і уточнити думку, протиставити дії або ознаки, щоб зробити більш повчальним) А як ви розумієте дані прислів’я?
Завдання від Лесика:
Молодці! А ми ж вами також часу не витрачаймо! Бо поки ми працювали, Лесик вигадав дуже цікаву історію. Але щось в ній не так. Він просить допомогти замінити деякі слова на антоніми.(Попрацюйте в парах і підберіть потрібні слова)

Одного разу ми  з друзями взимку пішли ловити рибу. Тільки ми встали на берег і дістали вудки, як несподівано виплив маленький кит і повільно схопив Шурика Бабенка. Та я не розгубився. Своєю короткою вудкою підчепив кита за хвіст, витяг його на берег і врятував товариша.
  
    Одного разу ми  з друзями влітку пішли ловити рибу. Тільки ми сіли на берег і дістали вудки, як несподівано виплив великий кит і швидко схопив Шурика Бабенка. Та я не розгубився. Своєю довгою вудкою підчепив кита за голову, витяг його на берег і врятував товариша.
Які молодці! Думаю, з такою розповіддю Лесик точно переможе Стасика.

ІV. Підсумок уроку + оцінювання
  Ми ще раз переконалися, яка наша мова багата, солов’їна, барвінкова, який мудрий наш народ.
Оцінювання:
Я глянула одним оком на ваші оцінки своїх робіт і побачила, як багато веселих смаглів. Це значить, що ми добре попрацювали.
А тепер, діти, поверніться до гостей. Шановні гості ,покажіть дітям мімікою, який настрій у Вас після уроку.
Думаю, посмішки дітей і посмішки гостей – найкраща оцінка. Дякую!




Вид роботи
Оцінка
1.Хвилинка каліграфії

2. Дослідницька робота


3. Незвичайний диктант


4.Кольорові завдання
Запишіть словосполучення, вставивши потрібні антоніми з довідки:
Високий будинок - …….. будинок.
Порожнє відро - ……. відро.
Глибока річка - ……. річка.
   (Довідка: мілка, повне, низький)
Спишіть прислів’я , дібравши потрібні антоніми
  Праця чоловіка годує, а ….. марнує.
  Ранні пташки росу п′ ють, а …. слізки ллють.
5.Завдання від Лесика






Вид роботи
Оцінка
1.Хвилинка каліграфії

2. Дослідницька робота


3. Незвичайний диктант


4.Кольорові завдання
Запишіть словосполучення, вставивши потрібні антоніми з довідки:
Високий будинок - …….. будинок.
Порожнє відро - ……. відро.
Глибока річка - ……. річка.
   (Довідка: мілка, повне, низький)
Спишіть прислів’я , дібравши потрібні антоніми
  Праця чоловіка годує, а ….. марнує.
  Ранні пташки росу п′ ють, а …. слізки ллють.
5.Завдання від Лесика



   Одного разу ми  з друзями взимку пішли ловити рибу. Тільки ми встали на берег і дістали вудки, як несподівано виплив маленький кит і повільно схопив Шурика Бабенка. Та я не розгубився. Своєю короткою вудкою підчепив кита за хвіст, витяг його на берег і врятував товариша.
  
    Одного разу ми  з друзями                 пішли ловити рибу. Тільки ми         на берег і дістали вудки, як несподівано виплив               кит і                  схопив Шурика Бабенка. Та я не розгубився. Своєю…….            вудкою підчепив кита за             …., витяг його на берег і врятував товариша.

   Одного разу ми  з друзями взимку пішли ловити рибу. Тільки ми встали на берег і дістали вудки, як несподівано виплив маленький кит і повільно схопив Шурика Бабенка. Та я не розгубився. Своєю короткою вудкою підчепив кита за хвіст, витяг його на берег і врятував товариша.
  

    Одного разу ми  з друзями                 пішли ловити рибу. Тільки ми         на берег і дістали вудки, як несподівано виплив               кит і                  схопив Шурика Бабенка. Та я не розгубився. Своєю            вудкою підчепив кита за             …., витяг його на берег і врятував товариша. 

Комментариев нет:

Отправить комментарий